Τρίτη 28 Σεπτεμβρίου 2010

Η Ευρώπη πάει με το ποδήλατο στη δουλειά



Δεν λέω για την Ολλανδία, το Βέλγιο ή την Δανία γιατί αφ’ ενός δεν ξέρω και αφ’ ετέρου αυτές οι χώρες έχουν και το άλλοθι ότι είναι λίγο επίπεδες, έτσι οι συνθήκες το επιτρέπουν περισσότερο. Ξέρω όμως για την Λυών, που δεν είναι και τόσο επίπεδη και για το Παρίσι που τα ποσοστά βροχόπτωσης δεν συγκρίνονται με τα “δικά μας”.
Το 2005 δόθηκαν στους Λυωνέζους 3000 ποδήλατα σε 350 στάσεις διασκορπισμένες σε όλη την πόλη. Το vélov της Λυών, [λογοπαίγνιο : vélov = vélo (ποδήλατο) + love (αγάπη)] το διαδέχθηκε το vélib του Παρισιού. [vélib = vélo (ποδήλατο) + libre (ελεύθερο) ή liberté (ελευθερία)]. Στο Παρίσι τον Ιούλιο του 2007 δόθηκαν στους Παριζιάνους 20.000 ποδήλατα για ελεύθερη χρήση μοιρασμένα σε 1639 στάσεις σε όλη την πόλη. Σήμερα, τα ποδήλατα είναι πολύ περισσότερα καθώς και οι ποδηλατοδρόμοι συνεχώς αυξάνονται. Συνεχώς αφαιρούνται θέσεις parking αυτοκινήτων από τους δρόμους για να τοποθετηθούν σταθμοί ποδηλάτων.
Πως λειτουργεί το σύστημα; Είναι απλό: Με μια συνδρομή 30€ τον χρόνο έχει κανείς μια κάρτα με την οποία μπορεί να πάρει οποιαδήποτε στιγμή από έναν σταθμό vélib ένα ποδήλατο να κάνει μια διαδρομή και να το αφήσει σε έναν άλλο σταθμό vélib κάπου αλλού μέσα στην πόλη.
Βέβαια οι βανδαλισμοί, οι κλεψιές και διάφορες παρόμοιες πολιτισμένες πράξεις δεν έλειψαν από την πόλη του φωτός, με περίπου 3000 ποδήλατα να ταξιδεύουν για Ασία και Αφρική μέσα στον πρώτο χρόνο καμιά εκατοστή ποδήλατα να βρίσκονται πεταμένα στον Σηκουάνα, και συνολικά μέσα στα τρία πρώτα χρόνια 16000 ποδήλατα να χρειάζονται αντικατάσταση γιατί είχαν καταστραφεί. Δεν το έβαλαν κάτω όμως. Συνέχισαν την προσπάθεια και οι βάνδαλοι βαρέθηκαν να τα σπάνε και οι κάτοικοι το χρησιμοποιούν και ολοένα και περισσότερα ποδήλατα κυκλοφορούν στον δρόμο. Τα χρησιμοποιούν τουρίστες (με κόστος 1€ τις 24 ώρες) που επισκέπτονται τα αξιοθέατα, παιδιά που πάνε σχολείο, κουστουμαρισμένοι που πάνε στην δουλειά, ολοένα και περισσότεροι. Κάνει καλό στην υγεία στο κάτω-κάτω, κάνει καλό στο περιβάλλον, κάνει καλό στην τσέπη μας και στα νεύρα μας (αντί για κορναρίσματα και μποτιλιάρισμα).

Γιατί σε μια χώρα που δεν βρέχει πάρα πολύ, που δεν χιονίζει σχεδόν ποτέ σαν την Ελλάδα ας πούμε να μην γινόταν κάτι τέτοιο; Σε τι κατάσταση βρίσκονται οι ποδηλατοδρόμοι στην Καρδίτσα; Γιατί να είναι μονίμως παρκαρισμένα αυτοκίνητα πάνω στους ποδηλατοδρόμους;

2 σχόλια:

  1. Kos ευχαριστούμε πολύ για το αισιόδοξο ρεπορτάζ από το Παρίσι. Τα πράγματα εκεί έξω φαίνονται απλά, εδώ γίνονται πολύπλοκα και αναρωτιόμαστε συνεχώς με αυτό το "Γιατί;" που λες και εσύ. Όσο για τις ανηφόρες, σε εκείνα τα καταπληκτικά μαθήματα συγκοινωνιολογίας του Θάνου του Βλαστού στο αμφιθέατρο, ακούσαμε ότι υπάρχουν λύσεις για τα ποδήλατα με ειδικά lift. Εδώ μπορείτε να δείτε δείγμα ομιλίας του.
    http://www.youtube.com/watch?v=wRlHk_peLoY

    Δείτε και αυτό το κωμικοτραγικό για το πως φτιάχνονται οι ποδηλατοδρόμοι στην Ελλάδα μας.
    http://www.youtube.com/watch?v=cpuUWJecEvw&NR=1

    Και τέλος, πέρασα πρόσφατα από την Κηφησιά και είδα τους ποδηλατοδρόμους και μπορώ να πω πως εκτός από λειτουργικά η πόλη βελτιώθηκε και αισθητικά , καθώς την πορεία του ποδηλάτου ο πεζός δεν την εκλαμβάνεται εχθρική όπως των αυτοκινήτων.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Να σε ευχαριστήσω και 'γω από την πλευρά μου Kos για το ωραίο σου post.

    Το καλοκαίρι είχα πάει στο Μόντρεαλ και είδα ότι και εκεί δημιούργησαν ποδηλατοδρόμους με ένα σύστημα που μοιάζει με αυτό που περιγράφεις. Λέγεται BIXI και σου δίνει την δυνατότητα να νοικιάσεις το ποδήλατο για 3,50€ την ημέρα (μπορείς να το νοικιάσεις και με τον μήνα ή με τον χρόνο)... σε μία πόλη που 4 μήνες τον χρόνο είναι καλυμμένη με χιόνια! Ο αδελφός μου πηγαίνει στην δουλειά του με ποδήλατο όπως και πολλοί άλλοι κάτοικοι της πόλης.

    Είδα τα βιντεάκια Αννεζίνα και όπως λέει και ο κ. Βλαστός, είναι θέμα αλλαγή νοοτροπίας.

    Αν μπορούσε να μας έλεγε η Λίλη για το Χαλάνδρι όπου υπάρχουν ποδηλατοδρόμοι, πως συμπεριφέροντε οι οδηγοί εκεί;

    ΑπάντησηΔιαγραφή