Τρίτη, 21 Σεπτεμβρίου 2010

Η 6η Μπιενάλε Νέων Ελλήνων Αρχιτεκτόνων και οι Δανοί



Δύο παράλληλες εκθέσεις αρχιτεκτονικής, δύο παράλληλοι κόσμοι: Δανοί και Έλληνες σε κοινό διάλογο με φόντο το Μουσείο Μπενάκη.

«Τι θα γινόταν αν ο δημόσιος χώρος προωθούσε τη συμμετοχή και την ασφαλή συνύπαρξη των κατοίκων», αναρωτιούνται οι Δανοί αρχιτέκτονες, την ώρα που εμείς στον παραπάνω όροφο εκθέτουμε κυρίως πολυτελείς κατοικίες που αναφέρονται σε πολύ  συγκεκριμένες κοινωνικές ομάδες.

 
Οι  Έλληνες
Οι κατοικίες λοιπόν κυριάρχησαν στην 6η Μπιενάλε νέων αρχιτεκτόνων, είδαμε όμως και ελληνικές διακρίσεις σε διαγωνισμούς, διεθνείς και εγχώριους, κάποια εσωτερικά, κτήρια εμπορικής χρήσης και κτήρια πολιτισμού.

Υπόστεγο κηπουρών στη Βιέννη, εξαγορά σε διαγωνισμό
Μακέτα για το project tie gallery, καταστήματος ρούχων στον Πειραιά

 
Από την άλλη μας έλειψαν παραδείγματα αποκαταστάσεων, πράγμα περίεργο για μία χώρα που έχει πλήθος ασυντήρητων μνημείων και μια μεγάλη αρχιτεκτονική παράδοση. Μοναδικό παράδειγμα αποτελεί η περίπτωση του σχεδιασμού και διαμόρφωσης του περιβάλλοντος χώρου στο αρχαίο τείχος της Νισύρου, από την αρχιτέκτονα Άννα Αποστόλου, έργο που ξεχωρίσαμε για την ευαισθησία του -γεγονός που φαίνεται και από τα σχέδια μικτής τεχνικής στον υπολογιστή και στο χέρι . Αυτό ήταν και το μοναδικό παράδειγμα επέμβασης τοπίου που είδαμε.

Τοπογραφικό σχέδιο-κάτοψη των νέων κατασκευών

Επίσης ξεχωρίσαμε τη δουλειά νέων αρχιτεκτόνων και σπουδαστών που επιμελήθηκαν το σχεδιασμό αλλά και την κατασκευή μετασχηματισμού παλιάς αποθήκης λαδιού στην Ελευσίνα σε προσωρινό χώρο διεξαγωγής συνεδρίου, στα πλαίσια του προγράμματος easa, για τη φρεσκάδα της πρότασης τους και την ωραία παρουσίαση.


 
Ακόμη μας άρεσε πολύ ο κουκλίστικος ξενώνας στο Vätö της Σουηδίας, των paan architects (Johan Annerhed, Μαρία Παπαφίγκου) που σχεδιάστηκε με μεγάλη οικονομία –μόνο 42 τμ!- ως εξοχική κατοικία για μια οικογένεια.


Φωτογραφία: Conjuction: Fabian Svensson & Jens Klevje 

Φωτογραφία: Conjuction: Fabian Svensson & Jens Klevje

Φωτογραφία:  Kyle Gudsell
Φωτογραφία:  Kyle Gudsell

Ενδιαφέρον βρήκαμε το γεγονός, ότι πέραν των επιλεγμένων 74 έργων, αναρτημένες ήταν σε έναν πίνακα και οι υπόλοιπες συμμετοχές που δεν κατάφεραν να διακριθούν. Αυτό σίγουρα ολοκλήρωνε την εικόνα της έκθεσης, αν και μπήκαμε πολλές φορές στον πειρασμό να αναρωτηθούμε γιατί επιλέχτηκαν κάποια έργα αντί άλλων.
 
Τέλος θα θέλαμε να δούμε περισσότερες μακέτες, ακόμη και εργασίας, όπως αυτή των Γιάννη Καρύδη- Μαρία Τζώρα, των οποίων το έργο βρήκαμε γενικά ενδιαφέρον.

Κατοικία στην Αρτέμιδα
 
Οι Δανοί
Στον κάτω ακριβώς όροφο του Μουσείου Μπενάκη, 29 από τα μεγαλύτερα γραφεία της Δανίας, εκθέτουν τα έργα τους, προβληματιζόμενοι για την οικολογική και την κοινωνική τους ευθύνη. Μπορούν άραγε οι αρχιτέκτονες με μέσο τους το σχεδιασμό να καλυτερέψουν τον κόσμο; Η έκθεση αποτελείται από μερικές μακέτες, μια βίντεο-προβολή, βιβλία με έργα τους και άλλο οπτικοακουστικό υλικό που χρησιμοποιεί κανείς μέσω 2 οθονών touch screen. Οι μορφές τους μπορεί να μας ξενίζουν, από την άλλη όμως εκφράζουν τους προβληματισμούς τους για κτίρια μηδενικών εκπομπών που συνδιαλέγονται με το δημόσιο χώρο. Σίγουρα θα θέλαμε να δούμε περισσότερα σε αυτήν την έκθεση-να υποθέσουμε πως ήταν μικρή επειδή δρα συμπληρωματικά με άλλες εκθέσεις και διαλέξεις στα πλαίσια των εκδηλώσεων «Υπερβόρειες Διαθλάσεις της Ευρωπαϊκής Αρχιτεκτονικής»;






Συμπεράσματα
Τελικά, είναι αλήθεια πως το ένα έργο δίπλα στ’ άλλο συνθέτει την σύγχρονη ελληνική αρχιτεκτονική πραγματικότητα, έλειπε όμως από την ελληνική Μπιενάλε ο κοινός προβληματισμός που υπήρχε στην έκθεση των Δανών αρχιτεκτόνων. Ίσως εάν ήταν πιο οργανωμένη σε θεματικές ενότητες να έβγαιναν κάποια συμπεράσματα;

Και μια απορία για το τέλος: Γιατί η έκθεση της Μπιενάλε γίνεται σε μια τόσο μικρή αίθουσα, την ώρα που η έκθεση των Δανών αρχιτεκτόνων, με υλικό που καταλαμβάνει σχετικά λίγο χώρο, λαμβάνει χώρα σε μια αίθουσα διπλάσια μεγέθους;

Η μπιενάλε και η έκθεση Building Sustainable Communities θα διαρκέσουν έως τις 17 Οκτωβρίου, αμφότερες στο μουσείο Μπενάκη της οδού Πειραιώς. Η πρώτη είναι δωρεάν για όλους, η δεύτερη κοστίζει 3€, δωρεάν για μη φοιτητές.

3 σχόλια:

  1. Επειδή συγκρίνετε τους Δανούς και τους Έλληνες, όταν παρουσιάσατε την εξοχική κατοικία των 42 τμ στην Σουηδία σκέφτηκα πόσο διαφορετικές είναι οι νοοτροπίες μεταξύ των 2 χώρων. Εδώ όσο μεγαλύτερο το σπίτι τόσο καλύτερο, όλοι τα μεγαλώνουνε και παράνομα (ημϊυπαίθριοι που κλείνουν, κτλ). Λείπει η αίσθηση του μέτρου και το αποτέλεσμα είναι να χτίζονται εσωστρεφής κουτιά.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Πολύ σωστά! Γι’ αυτό και τα παραδοσιακά σπίτια (νησιά, βόρεια Ελλάδα κτλ) που χτίζονταν με λιτά μέσα, ήταν όμορφα και λειτουργικά και θεωρούνται σήμερα αξεπέραστης αισθητικής.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Μου δίνει ελπίδα αυτό που λες γιατί αφού γινόταν παλιότερα έτσι, ίσως αλλάξουν πάλι τα πράγματα!

    ΑπάντησηΔιαγραφή